Արմեն ԱՎԱՆԵՍՅԱՆ / ԽԱՂԸ ԵՎ ԴՐԱՄԱՏՈՒՐԳԻԱՆ
Արմեն ԱՎՆԵՍՅԱՆԻ «ԽԱՂԸ ԵՎ ԴՐԱՄԱՏՈՒՐԳԻԱՆ» հոդվածը տպագրվել է «Դրամատուրգիա» հանդեսի 2006 թ., թիվ 11-12-ում
Արմեն ԱՎԱՆԵՍՅԱՆ
ԽԱՂԸ ԵՎ ԴՐԱՄԱՏՈՒՐԳԻԱՆ
Ժամանակակից մշակույթի համապատկերում կարևոր գործառույթ է ստանձնել խաղը։ Խաղը թափանցել է մշակութային գրեթե յուրաքանչյուր ոլորտ՝ գրականություն ևս։
Գրականության մեջ խաղը արտահայտվում է «գրականությունը ժամանցի միջոց է» մտայնության արդյունքում։ Սա նաև ժամանակի հրամայականի հոլովույթից է բխում։ Բանն այն է, որ գրական երկի ընկալումն այսօր փոխվել է և այն առանց խաղի (ժամանցի միջոց) դժվար է պատկերացնել: Ժամանակակից գրողը բազմաթիվ հնարքներ է կիրառում և իր ասելիքը, կոնկրետ գեղարվեստական, փիլիսոփայական (եթե կա) կշիռներից զատ, նաև բառախաղային, մտավարժանքային, արտաքին էֆեկտների խաղարկման ամբողջություն է հանդիսանում։
Այսպես խաղարկային բնույթ ունեն ժամանակակից արձակը, պոեզիան և դրամատուրգիան:
Դրամատուրգիայում խաղի դրսևորման «կանոնները» մի փոքր այլ են։ Այն որպես գրավոր տեքստ նախատեսված է խաղի համար։ Բեմի վիրտուալ գոյությունը գրողին ակամա պարտադրում է իր կանոնները։ Բեմական գործողությունը և դերասանի առկայությունը, որպես կերպարակերտման բաղկացուցիչ մաս, գրական տեքստում գործողության և խաղի նույնացումով են դրսևորվում։
Գործողությունը որպես խաղ ժամանակակից հայ դրամատուրգիայում գնալով դառնում է բացակայություն։ Պիես ստեղծելիս գրողը մեծ մասամբ խաղային համակարգ չի ստեղծում։ Գործողությունը տեղը զիջում է իրադրությանն ու վիճակին, իսկ գործող անձը դառնում է երևույթի մարմնավորողը, և ըստ այդմ, ոչ թե կերպար է դառնում, այլ կերպավորում է: Գործող անձ է դառնում հատկանիշ բնորոշող երևույթը՝ ՏՂԱՄԱՐԴ, ԿԻՆ, ՄՈՐՈՒՔԱՎՈՐ, ԱԿՆՈՑԱՎՈՐ և այլն։ Ուստի, բնական է, որ արդի հայ դրամատուրգիայում ավելի հաճախ են հանդիպում սակավ գործող անձանցով և մեկ-երկու գործողությամբ փոքր դրամաները (Աղասի Այվազյան «Բիլիարդ», «Շնաձկան ստամոքս», Գուրգեն Խանջյան «Ճեպընթացը խավարի մեջ», «Բոլերո», «Պահմտոցի», Կարինե Խոդիկյան «Լիլիթ», «Զգույշ, դռները բացվում են» և այլն):
Գործողություն-խաղի պակաս կա չափածո պիեսներում։ Չափածո դրամաները սովորաբար պոետիկ խոսքի կառուցումներ են, որոնք ավելի շուտ ենթադրում են գործողություն և ոչ թե գործողություն են ներկայացնում։ Չափածո պիեսների կամ պոեմ դրամաների ժանրում խիստ առանձնանում են Վահան Վարդանյանի «Սոդոմն» ու «Ալեքսանդրը»: Այս պիեսներում խաղը կառուցվում է բանաստեղծական պատկերների և ռիթմիկ դիալոգների միջոցով։
Գործողության սակավացմամբ է պայմանավորված նաև մոնոդրամաների առատությունը մեր դրամատուրգիայի համապատկերում։ Մոնոդրաման՝ մեկ դերասանի կամ հերոսի թատրոնը, խոսքի վիպական զարգացում ունի, իսկ գործողություն գրեթե չկա (Ալեքսանդր Թոփչյան «Ե՛վ մարդ, և՛ աստված», «Տականքի խոստովանությունը», Խաչիկ Չալիկյան «Ջայլամը ասֆալտի վրա», Նելլի Շահնազարյան «Թափոր», Անահիտ Թոփչյան «Մենախոսություն գժանոցում», Երվանդ Մանարյան «Անտերունչ մի սայլակ ձեղնահարկում» և այլն)։ Մոնոդրամաները խաղարկային բնույթ չունեն, բայց դրանցում առավել կարևորվում է դերասան-հերոսի գործառույթը։ Գործողություն–խաղը նույնանում է դերասանի շարժուձևի, դիմախաղի, խոսքով կերպար ստեղծելու ունակության հետ։
Կարինե Խոդիկյանի «Վերադառնում եմ, մոռացե՛ք» մոնոդրամայում հերոսուհին՝ Աննան, իր խոսքով երևակայական կերպարներ է ստեղծում և կոնտակտի մեջ մտնում նրանց հետ։ Դերասանական շարժուձևը, դիմախաղը այս պարագայում պիեսի հղացքի բուն կենտրոնն են դառնում։ Կառուցվում են միակողմանի երկխոսություններ, ինչը արտաքին խաղն է պայմանավորում։
Մոնոդրամային բնորոշ է բառախաղային զարգացումները, որը հերոս-դերասանի խոսքը դարձնում է դինամիկ խաղարկային։ Նելլի Շահնազարյանը «Թափոր» մոնոդրամայում հանգուցյալ սկեսուրի հետ հարսի բանավեճով է արտահայտում բառախաղը։
Ալեքսանդր Թոփչյանը «Տականքի խոստովանությունը» պիեսում կերպարակերտման մեջ բարոյականության և ստորության աններդաշնակությունը ներկայացնում է հերոսի՝ «Արդ, մի՞թե չտեսար, Տեր, որ ես իմ միամտության, դյուրահավատության, ավելի շուտ՝ իմ պարծենկոտության զոհը դարձա…» և սրան հակադիր՝ «Այ ըսենց կկզըցնեմ սաղիդ՝ վերև ու ներքև…. Հըմի հասկացա՞ք, որ մեր դեմ-խաղ չկա» խոսակցական-բառախաղային շերտում։
Ընդհանուր առմամբ բառախաղը արտահայտվում է պիեսներում նաև կարճ հարց ու պատասխանի ձևով (Աղասի Այվազյան «Շնաձկան ստամոքս», Սամվել Կոսյան «Ուշացողները», «Սատանայի կանայք», Արթուր Տեր-Դանիելյան «Իմ մահը» և այլն):
Ընդհանրապես խաղը նույնպես ժամանակակից հայկական պիեսների, կառուցվածքային բաղադրության մեջ է մտնում։
Կարինե Խոդիկյանի «Խաղի ժամանակը» դրամայում 1-ԻՆ ԴԻՄԱԿԸ և 2-ՐԴ ԴԻՄԱԿԸ խաղում են խաղաթղթերով, ինչը կյանքն է խորհրդանշում։ Արդյունքում ստացվում է պիես պիեսի մեջ և բուն գործողությանը զուգընթաց զարգանում է դիմակավորների թղթախաղը։ Խոդիկյանը կարողացել է երկու իրարանկախ գործողությունները համաձուլել՝ ստանալով տեքստային խաղ։
Աղասի Այվազյանի «Բիլիարդ» փոքր դրամայի գրեթե ամբողջ ընթացքում հերոսները բիլիարդ են խաղում՝ խորհրդանշելով կյանքի խաղը։
Գուրգեն Խանջյանի «Պահմտոցին» մանկական հայտնի խաղի կառուցման այլակերպն է։ Անընդհատ փնտրտուքը, որ պիեսի հիմքում է ընկած, խաղ է ենթադրում։
Խաղը որպես դրամայի կառուցման գեղարվեստական մեթոդ սակավ երևումներ ունի։ Սեռաժանրային հիբրիդ են Աղասի Այվազյանի «Մանչերը» և Պերճ Զեյթունցյանի «Գողացված ձյուն» վեպ-դրամաները։ Վիպական ծավալուն գեղարվեստական տարածքը երկխոսություններում ընդհատվում է դրամատուրգիական կառուցումներով, ինչի արդյունքում վեպը դառնում է բեմադրելի, իսկ դրաման կտրվում է բեմից և կարևորվում որպես տեքստային կառուցում։ Այստեղ տեղին է հիշել Ժենյա Քալանթարյանի մի դիտարկումը, թե «գնահատելի է գրողի՝ ավանդական ժանրային կաղապարից դուրս գալու ձգտումը, բայց, թվում է, փորձը մնում է փորձարարության շրջանակներում»:
Ուշագրավ է Հովհաննես Թեքգյոզյանի «Մետաստազ» պիեսը։ Այս պիեսի կառուցման մեջ աչքի է ընկնում կինոյի և թատրոնի սահմանների խախտումը։ Դրամատուրգիական կառուցումը համադրվում է կինոսցենարի հետ։ Ուշարժան է, որ Թեքգյոզյանը հստակ տարբերակում է կինոսցենարը թատերական տեքստից և նոր միայն դրանք յուրահատուկ համաձուլվածքով ներկայացնում։
Դրամատուրգիական երկի կառուցման համակարգում հեղինակները նաև ժամանակային խաղարկումներ են կիրառում։ Վահան Վարդանյանը «Ալեքսանդր» չափածո դրամայում հերոսին անընդհատ տեղափոխում է տարբեր ժամանակների հատույթներ։ Ալեքսանդրը գործում է իր ժամանակի մեջ, այնուհետև տեղափոխվում մեր թվարկության սկիզբ, հայտնվում անժամանակ մի տարածության մեջ, հետո գալիս է մեր օրերը և այլն։
Կարինե Խոդիկյանի «Լիլիթ» պիեսում աստվածաշնչյան հայտնի թեմային նորովի մեկնաբանություններ է տրվում, բայց հանկարծ այսօրը տեղափոխվում է հնագույն ժամանակ (Ադամը տեղյակ է ավտոմեքենայի մասին):
Խաչիկ Չալիկյանի «Սև-սպիտակ ծիածան» դրաման, թվում է, պատմական հնագույն իրադարձությունների շուրջ է ծավալվում, բայց հեղինակը կիրառում է «վիդեո», սուրճ, թերթեր, անգամ Չեխովին է հիշատակում, դրանով ստեղծելով ժամանակային խաղ։
Խաղը որպես երգ ու պար, կամ խնջույք հիմնականում Գուրգեն Խանջյանի պիեսներում է հանդիպում։ «Ավերակների պահակները» դրամայում թափառական երգչին մարմնավորող Օրփեոսի կերպարը, իր հնամաշ կիթառով երգելիս, միջնադարյան խաղիկների ժամանակակից մոդեռն մշակումներ է հիշեցնում.
ՕՐՓԵՈՍ — «Թափառական երգիչ եմ ես,
Սեղան գցեք, կանչեք դուք մեզ,
Սեղանը թող աղքատ լինի,
Բայց անպայման՝ կարմիր գինի»։
«Արևային նավ» կատակերգության մեջ ԱՇՈՒՂԻ կերպարի խոսքն աչքի է ընկնում ներքին հանգավորվածաթյամբ, և Խանջյանը երգն ու խոսքը իրարից չի տարանջատում դիտավորյալ. «Սիրունս, մի նեղանա, // Որ ձեռս հեչ ինձ չի լսում։ // Սիրունս մի ճաշ սարքի, // Մատներդ հետը կուտես։ // Սիրունս ոսկի ձեռ անի,// Մեռնեմ ես նրա սրտին…»։ Խանջյանի դրամաներում այսկերպ երևումները ծառայում են և՛ որպես արտաքին էֆեկտ ստանալու, և՛ գործողության մեջ խաղ մտցնելու, բեմականացումը աշխուժացնելու, հանդիսատեսին զվարճացնելու միջոց։
Ջեյմս Ջոյսը մի առիթով խոստովանում է, որ գրականությունը իր համար խաղ է ու հաճույք, այնուհետև նշում է, որ գրականությունը իր կյանքն է։
Կյանք-խաղ։ Աբսուրդի փիլիսոփայությունը որպես առանձին դրսևորում իր կայացումն ունեցավ դրամատուրգիայում, և ստեղծվեց աբսուրդի թատրոնը։ Աբսուրդի թատրոնը իր հերթին ենթադրում է անհեթեթ իրավիճակներում հայտնված մարդու փոխհարաբերությունը կյանքի և աշխարհի հետ։ Սա էլ իր հերթին ծնում է կյանք-խաղ զուգորդումը։ Մարդու կյանքը վերածվում է խաղի և սա էլ հանգեցնում է մարդու կողմից կյանքն անլուրջ ընդունելուն։ Կյանքի անլրջությունը բազմաթիվ հարցադրումներ է առաջացնում, իսկ «աբսուրդը ծնվում է մարդկային հարցապնդման ու աշխարհի անտրամաբանական լռության բախումից» (Ա. Քամյու «Սիզիփոսի առասպելը»):
Քանի որ աբսուրդի թատրոնը ուշ թափանցեց հայ իրականության մեջ, ինչպես ռոմանտիզմը, ռեալիզմը, սիմվոլիզմը և այլն, այն ևս յուրակերպ կիրառում ունեցավ հայ մշակույթի՝ ի մասնավորի, դրամատուրգիայի ենթակառացվածքում։
Աբսուրդը մեծ իմաստով կյանքի արտացոլումը բեմի վրա վերածեց մեծ խաղի: Հայ դրամատուրգները չստեղծեցին «զտարյուն» աբսուրդ դրամա, բայց աբսուրդի տարրերն, անշուշտ, տեղ գտան նրանց ստեղծաբանումի և դրամատուրգիական կառուցումների մեջ։
Սա մեր իրականության մեջ առկա փոփոխությունների արդյունք է նաև։ Ինչպես Քամյուն է գրում՝ նախքան աբսուրդի հետ առնչվելը այսօրվա մարդն ապրում էր իր նպատակներով, գալիք հոգսերով կամ արդարացումներով, կարևոր չէ, թե ում կամ ինչի առջև (Ա. Քամյու «Սիզիփոսի առասպելը»): Ստացվում է, որ այսօր ներկան այնքան է կարևորվում, որ գալիքը կամ անցյալը մնում են ստվերում: Աբսուրդ իրավիճակում մարդու իդեալը ներկան է, ու նրա սթափ հայացքի առջևից անցնող ներկա պահերի անվերջանալի շարանը։ Ներկան ի հերթին ծնում է խաղը մեծ իմաստով, քանզի ներկան ևս խաղ է. անընդհատ գնում է, հեռանում է, բայց միշտ հետդ է։ Կյանքը նույնանում է տեղում պտտվող անիվի, կամ կարասելի հետ:
Տեղի է ունենում կյանքի ու խաղի նույնացում և մարդը, որ հայտնվել է այդ վիճակում, զրկվում է անցյալից, անտեսում է ապագան և ենթարկվում է պահին՝ խաղի կանոններին։
Արդի հայ դրամատուրգիայում այս երևույթը առկա է բազմաթիվ պիեսներում։
Գուրգեն Խանջյանի «Ճեպընթացը խավարի մեջ» պիեսում կյանք-խաղ (կարուսել) զուգորդումը արտահայտվում է գործողությունների կրկնությունը հանդիսացող՝ ֆինալի և սկզբի նույնացմամբ։ Ստեղծվում է կարուսելային վիճակ, երբ ավարտը նոր՝ նույնատիպ սկիզբն է կանխորոշում։ Նույն պտույտն արդեն ենթադրելի է, որն էլ նոր ենթադրելի պտույտ է ենթադրում։
Աղասի Այվազյանի «Շնաձկան ստամոքս» պիեսում սկիզբն ու ավարտը նույնն են.
ՆԱԶԵԼԻ — Ես ոչ ոքի չեմ ճանաչում... Դուք ի՞նչ գործ ունեք այստեղ։
Բոլորը որոշ ժամանակ լուռ են, ասես պիտի հասունացվեր ու միաձայնվեր պատասխանը։
ԲՈԼՈՐԸ ՄԻԱՍԻՆ — Մենք էլ քեզ չենք ճանաչում… Դու ի՞նչ գործ ունես ըստեղ։
Միակ տարբերությունը սկզբի և ավարտի միջև, ֆինալի տեքստի վերջում բազմակետն է, որը պիեսի սկզբում վերջակետ էր։
Հովհաննես Թեքգյոզյանի «Մետաստազում» նույնատիպ ինքնասպանություններ են գործում պիեսի գործող անձինք՝ ԱՐԵՆ-ը, ՀՈՎԻԿ-ը և ԳԱՆԳՐԱՀԵՐ ԿԻՆ-ը։ Թեքգյոզյանի մոտ կարուսելի գործառույթը մի փոքր այլ բովանդակություն ունի. ըստ նրա, պիեսի կարուսելը կա, իր պտույտը կատարում է, բայց կարուսել նստողներն անընդհատ փոխվում են: Կարուսելի մշտապես պտույտն է խորհրդանշում նաև ՄԵՇՈԿ ՊԱՊԻ անընդհատ հոլ պտտեցնելը։
Կարինե Խոդիկյանի «Ինչպես կինը փախավ տնից» դրաման սկսվում է կնոջ՝ Նարեի, տնից փախչելով և ավարտվում վերջինիս տուն վերադարձով։ Թե ընթացքն ինչպիսին է, դա չէ կարևորը այս պարագայում, փաստն այն է, որ սկզբին նախորդող վիճակն ու հանգուցալուծումը նույնանում են և մի նոր՝ տնից փախուստ ևս կնոջ կողմից, արդեն իսկ ենթադրելի է դառնում։
Խոդիկյանի մեկ այլ՝ «Խաղի ժամանակը» դրամայում 1-ԻՆ ԴԻՄԱԿ-ի և 2-ՐԴ ԴԻՄԱԿ–ի թղթախաղով սկսվում և վերջանում է գործողությունը։ Այս պիեսը, ճիշտ է, կարծում եմ, այլ փիլիսոփայական հատույթներ է շոշափում իր ենթատեքստում, քանի որ սկիզբն այլ խաղ է, ավարտը՝ այլ, այնուամենայնիվ, կյանքի հարատև նույն ընթացքը՝ միշտ ծնունդ, միշտ մահ անընդհատ կրկնությունները մարդու հավերժ խամաճիկ՝ խաղարկվող լինելն են խորհրդանշում։
Կյանք-խաղ նույնացումը հանգեցրել է արդի հայ դրամատուրգիայում դերասանի՝ հանդիսատեսին դիմելու բազմաթիվ երևումների։ Դերասանը-հերոսը գիտակցում է, որ ինքը բեմ վրա է և խաղում է։ Սա նաև թատրոնի և կյանքի միջև ընկած սահմանագծի վերացման ձգտման արդյունք է։ Բրեխտի կարծիքով, «հանդիսատեսը պետք է մոռանա ամեն ինչի մասին և տեղափոխվի ներկայացման աշխարհ։ Քանի որ նա թատրոնի երևակայական աշխարհի մասն է, տեղափոխությունը կատարվում է հանդիսատեսի վրա հիպնոսային ներգործությամբ. վերջինս էլ դերասանի պես պիտի մոռանա իր մասին և թատրոնի ու բեմի պայմանական բնույթի մասին. (Б. Брехт. О театре. М. 1960, ст. 8):
Այսօր այդ տեղափոխության ու պայմանականությունների վերացման արդյունքում անմիջական կոնտակտ է ստեղծվում դերասանի և հանդիսատեսի միջև, երբեմն էլ հանդիսատեսի միջից դուրս է գալիս դերասանն ու մասնակցում գործողություններին։ Դերասանի՝ իր խաղի գիտակցումը մարդու՝ ողջ կյանքում դերասան լինելն է խորհրդանշում։ Դերասանը դառնում է մարդ, մարդը՝ դերասան։
Թերևս այսպիսի փորձ հայ դրամատուրգիայում արվել է դեռևս 20-րդ դարի 20-ական թվականներին, երբ թատրոնին փոխարինեց թամաշան, և մարդիկ մասնակցում էին թատերական գործողություններին։ Մեթոդն այն ժամանակ անհաջող է եղել, սակայն միտումը՝ նույնը. թատրոնը հնարավորինս մերձեցնել մարդկանց և կյանքին։
Արդի դրամատուրգիայում «հեղինակների դերասանական խաղը» ևս իրողություն է։ Բազմաթիվ պիեսներում հեղինակի կերպար է ստեղծվում, որոնք տարբեր մակարդակներում մասնակցում են գործողություններին։ Կարինե Խոդիկյանի «Այստեղից հետո» դրամայում հերոսները հարաբերվելով հեղինակի հետ, միջամտում են նրա աշխատանքին, ստացվում է՝ հեղինակը նրանց հետ հավասար խաղում է։
Սամվել Կոսյանի «Ուշացողները» անտիդրամայում հեղինակն անընդհատ մասնակցում է գործողություններին, բայց պարզվում է՝ հեղինակը ևս հեղինակ ունի։
Ալեքսանդր Հովսեփյանի «Անավարտ դրամա»-ում հեղինակի գրել չկարողանալն է անընդհատ շոշափում, արդյունքում ստացվում է խաղ, հեղինակի չգրելը՝ ստեղծագործություն, այսինքն՝ գրել է դառնում։
Այնուհանդերձ, խաղը դրամատուրգիայում ավելի խորքային ուսումնասիրության նյութ կարող է հանդիսանալ: Այս ուրվագծումները, կարծում եմ, օգտակար կլինեն հետագայում այս թեմային ավելի հանգամանալից անդրադարձողների համար: