Նվարդ ԱՍԱՏՐՅԱՆ / «ՊԱՏՎԱԽՆԴՐՈՒԹՅԱՆ ՀԱՄԱՆՄԱՆ ՀԱՄՈԶՄՈՒՆՔՆԵՐՈՎ»
Նվարդ ԱՍԱՏՐՅԱՆԻ «ՊԱՏՎԱԽՆԴՐՈՒԹՅԱՆ ՀԱՄԱՆՄԱՆ ՀԱՄՈԶՄՈՒՆՔՆԵՐՈՎ» հոդվածը տպագրվել է «Դրամատուրգիա» հանդեսի 2006 թ., թիվ 11-12-ում
Նվարդ ԱՍԱՏՐՅԱՆ
ՊԱՏՎԱԽՆԴՐՈՒԹՅԱՆ ՀԱՄԱՆՄԱՆ ՀԱՄՈԶՄՈՒՆՔՆԵՐՈՎ
Հայ դրամատուրգիան, ցավոք, հարուստ չէ ժամանակների անզիջում «գրաքննությանը» դիմագրաված մնայուն արժեքներով։ Այս անհերքելի իրողությունը, ոչ մի կերպ չմերվելով մեր ազգային թատրոնի հնամյա հարուստ կենսագրության հետ, սաստիկ տրտմեցնում է հայ թատերապաշտներիս։ Միաժամանակ հիմնավորում ու արդարացնում է առանձին դրամատուրգիական երկերի նկատմամբ թատերական գործիչների մշտակայուն հետաքրքրությունը։ Այդ կերպ հայ թատրոնը քիչ թե շատ պահպանում է ազգային ուրույն դիմագծի գենետիկ հատկանիշները։ Ալեքսանդր Շիրվանզադեի «Պատվի համար» դրաման, անշուշտ, նման հնարավորություն ընձեռող բացառիկ թատերգություններից է: Այդուհանդերձ, ինձ համար (և՝ ոչ միայն) առանձնահատուկ գրավչություն չէր ունենա Մայր թատրոնում ՀՀ ժողովրդական արտիստ Վահե Շահվերդյանի հեղինակած բեմադրությունը, եթե «Պատվի համար»–ի նոր ներկայացման առաջին իսկ տեսարաններից ակնհայտ չերևար 1904-ին գրված ու բազմիցս բեմ բարձրացված հանրածանոթ պիեսի նորովի ընթերցման ձգտումը։
Գործող եկեղեցու թատերական խաբկանքն ապահովող միջավայրում, հավատո հանգանակ իրենց մոմերի առջև, իբր բարեկամաբար, զրուցում են գլխավոր կոնֆլիկտի հիմնական կրողները՝ խոշոր նավթարդյունաբերող Անդրեաս Էլիզբարյանը (ՀՀ վաստակավոր արտիստ Արմեն Մարության) և բարձրակարգ կրթություն ստանալուց հետո հայրենիք վերադարձած նրա երբեմնի որդեգիրը՝ Արտաշես Օթարյանը (Սամվել Փիլոյան)՝ ի սկզբանե կարևորելով իրենց մարդկային տեսակն ու դերը բեմական իրադարձությունների նորաբաց շղթայում։ ՀՀ վաստակավոր նկարիչ Եվգենի Սաֆրոնովի խորհրդանշական ձևավորման որոշ մանրամասների ներթաքույց իմաստին մասամբ անհաղորդ է մնում հանդիսասրահը՝ անմիջապես չընկալելով դրանց փոխկապակցվածությունը գործողությունների ենթատեքստի հետ։ Մաթեմատիկական ճշգրտությամբ հաշվարկված բեմական կառույցի հնարամիտ ձևափոխությունների և ավանսցեն տեղափոխվող հանգուցային դրվագների խորագետ «միջնորդությամբ» աննկատ դյուրացվում է դերասանախմբի ու հանդիսատեսի ներքին երկխոսությունը՝ սրելով ներկայացման խոհական-զգացական ընկալումը, ինչին որոշակիորեն նպաստում են Էդվարդ Հայրապետյանի մտահղացած երաժշտական հարափոփոխ «կետագծերը»։ Աստիճանաբար ահագնանում է չարագուշակ զգացողությունը՝ ընչաքաղցությամբ հիվանդ, հարստանալու մարմաջից գազանացած մարդկանց խղճի ձայնի կտրուկ խլացումը, մղելով ստոր արարքների, անխուսափելիորեն պիտի ծնի հրեշավոր ողբերգություն։ Սրան զուգահեռ տագնապ է հարուցում Մարգարիտի (ՀՀ վաստակավոր արտիստուհի Նելլի Խերանյան) և Արտաշեսի սիրո դատապարտվածությունը մարդկային եղկելի հարաբերությունների վրա խարսխված ճահճացած ընտանիքում, որ տիրող հասարակարգի թելադրած կացութաձևի փոքր մոդելն է ներկայացնում։ Խերանյան-Փիլոյան զուգախաղի երբեմն-երբեմն ինքնաբուխ անմիջականության ընդհանուր համոզչականությամբ նրանց հերոսների նկատմամբ համակրանքդ վերաճում է սրտագին կարեկցանքի։ Հիշողությանդ մեջ դաջվում է Մարգարիտի և Արտաշեսի դրամատիկ ապրումներն արտացոլող յուրաքանչյուր էպիզոդ, միզանսցեն։ Նավթի գերիշխանության հաստատմանը զուգընթաց այս ապերջանիկ սիրահարները, տրորված հավատով ու մեռնող հույսով, ինքնակամ արագացնում են իրենց բարոյական-ֆիզիկական կործանումը՝ անզոր ընդունելու անբարո իրականության պարտադրած պատվախնդրության օրենքները (գրված ու չգրված)։ Գիտակցելով «մեծապատիվ» գողերին անվանարկող թղթերում իրենց մահվան դատավճռի անբեկանելի ամփոփումը՝ հուսահատ ու ուժասպառ տապալվում են օր-օրի շատացող նավթի տակառներից մեկի առջև, բայց և չեն կորցնում իրենց մարդկային վսեմ արժանիքները։ Դեպքերի չարաղետ զարգացումն այլևս անկասելի է՝ սևահոգի տիրակալի ինքնավստահությամբ վեր է խոյանում նավթաշտարակը՝ իր մահաբեր շնչով ոչնչացնելով մարդուն Մարդ պահող անհրաժեշտ հատկանիշները։
Դերասանախմբի կատարողական ներուժի պարզորոշ գիտակցությամբ՝ բեմադրիչը մանրակրկիտ խմբագրել է գործող անձանց կերպարային բացահայտման արտահայտչամիջոցները՝ յուրաքանչյուրի համար գտնելով տրամաբանական համարժեք զարգացում բնութագրական իրադրություններում։ Դերակատարները բեմ են մտնում իրենց հերոսներին բնորոշ «կաղապարներում» թրծված ու կոկված։ Ամենագունեղը, կոլորիտի առումով, ամբարտավան պչրուհի Ռոզալիայի (Մարիաննա Մխիթարյան) գեղանկարչական կտավ հիշեցնող «կաղապարն» է։ Ընդհանուր խաղաոճի նկատվող մոնումենտալիզմը փոքր-ինչ խաթարում է դերասանական խաղի հոգեբանական ներգործությունը։ Առավել ուժգին իրենց մարմնավորած հերոսների գրական նկարագրերով կրակվածները, այդուհանդերձ, կարողանում են ամբողջականության հասնել։ Տպավորվում են Արամ Հովհաննիսյանի՝ փողը հայր ու հավատամք դարձրած նորաթուխ բուրժուա Բագրատը, Հարություն Աստվածատրյանի՝ հոգու խորքում անապական գանձեր անթեղած զվարթ շառլատան Սուրենը, Հասմիկ Ալեքսանյանի՝ հայ կնոջ ավանդական ճնշված նկարագրի կրող, հեզաբարո Երանուհին։ ՀՀ վաստակավոր արտիստ Ազատ Գասպարյանը, ներքին շեշտադրումների վարպետ ցուցադրությամբ, ճանաչելի է դարձնում բարեպաշտ հոգևորականի սքեմի տակ վաշխառուական նենգադավ էությունը խնամքով թաքցնող իր Սաղաթելին՝ «Շեյլոկի խնամուն»։ Գծուծ մի տզրուկ, որի համար նշանակություն չունի, թե ում արյամբ է սնվում ու գիրանում։ Երբ մթնեցված բեմի խորքի պաստառին հայտնվում է Խավարի այս սպասավորի հսկա ստվերը, հասկանում ես, որ մոտենում է նրա ժամանակը։ Առանց սեփական ձեռքերը կեղտոտելու՝ հարազատ քրոջ ամուսնուն դրդում է որդեսպանության՝ դառնալով դրության տերը, հայտնվելով կենտրոնական բարձրաթիկնակ աթոռին՝ ազատվելով կրկնակի դիմակ կրելու « ծանր պարտավորվածությունից»:
1956-ին հայ բեմարվեստի լեգենդար արտիստներով էկրանավորված «Պատվի համար»-ի ջերմ հիշողությունը պիտի որ ներքին կամ բացահայտ ընդվզում առաջացներ նրանց վարպետ կերպավորումներով հմայված հնավանդ հանդիսատեսի մոտ, ով ուրիշ մեկին չէր կարող երևակայել Հրաչյա Ներսիսյանի Անդրեասի, Ավետ Ավետիսյանի Սաղաթելի, Վարդուհի Վարդերեսյանի Մարգարիտի դերերում։ Շահվերդյանի «Պատվի համար»-ում ընդգրկված դերասանախումբը, կատարողական ներուժի ներդրմամբ ակտիվ համագործակցելով բեմադրիչի հետ, հիմնականում հաջողեցնում է նորովի կենդանացնել հանրահայտ հերոսների բեմական նկարագրերը։ Նաև՝ Արմեն Մարությանը։ Նորահարուստի մերօրյա տիպ է Մարությանի Անդրեաս Էլիզբարյանը։ Չի կարելի ասել, թե անազնվությունն ու ագահությունը այս միլիոնատիրոջ մեջ եղել են ծննդենե։ Ապրած կյանքը, նրանում անվերապահ հաջողության հասցնող բարոյական չափանիշներին հետևելը դարձրել են այս տգետ «պատվասերին» (ներկայիս նորահայի նախնուն) իր ժամանակի հարազատ զավակը։ Անկախ տեղ-տեղ նկատելի հոգնածության կամ իներտության նշաններից, աբրահամյանական արտիստական խառնվածքի ինչ-ինչ կողմեր ես նկատում Մարությանի խաղում, որ հատկապես գերում է ինքնակիզման պոռթկումներ ցուցանող որոշ դրվագներում՝ Մարգարիտի և Օթարյանի նկատմամբ շողոմ շահադիտական վերաբերմունքի դրսևորումներում, Երանուհու և Սաղաթելի հետ ունեցած հազվադեպ անկեղծ զրույցներում՝ իր կիզակետին հասնելով «թղթերի» տեսարանում։
Ինքնահատուկ գեղագիտությամբ, իր իսկ գտած հնարքների մասնակի կրկնությամբ բեմադրիչը կարողացել է 21-րդ դարի հանդիսատեսի համար հաստատել մեկդարյա վաղեմություն ունեցող դրամայի հույժ արդիական լինելը։ Հիմա էլ անողոք է փողի, հարստության, զեխ կյանքի, հասարակության մեջ բարձր դիրքի հասնելու համար միջոցների միջև խտրություն չճանաչող, ըստ էության, պատվախնդրության համանման համոզմունքներով արդարացվող համընդհանուր մրցապայքարը։ Անսխալ բացելով պիեսի հերոսների կերպարներն ու բեմական փոխհարաբերությունները՝ Շահվերդյանը հետևողականորեն հասցրել է ներկայացման գլխավոր ասելիքն իր հոգեբանական (ոչ՝ իրադարձային) եզրահանգմանը՝ ավարտելով դրամատիզմով ներթափանցված այս պատմության իր մեկնաբանությունը ասես ինքնըստինքյան հասունացած ողբերգական բարձրագույն ակորդով։ «Իդեալիստի ճերմակ փետուրները» մրոտելով հասարակության մեջ տաքուկ տեղ գրավելու անպատիվ խաղից սկզբունքորեն հրաժարվող օթարյաններին (նաև՝ մարգարիտներին), «քաղաքակիրթ» մեթոդներով «վնասազերծող» ֆինանսական հզորացող սյուները անկոտրում համառությամբ հարթում են իրենց վերելքի ճամփան՝ դառնալով դիմակավորների հասարակության կազմավորած շղթան ամուր եռակցող կենտրոնական օղակը։ Կարևորը՝ բեմադրիչի պրպտուն միտքը չի հանգստանում արդեն արվածով։ Ներկայացումից ներկայացում, ստանձնած դերերի կերպարային բնութագրականությունը խորացնող հիմնական դերակատարների կարևոր «աջակցությամբ», շարունակում է հղկել բեմադրական լուծումները, ուղղորդել դերակատարումները, լրացնել նոր համոզչական նրբերանգներով՝ կատարելության ձգտող փորձառու, հասուն արվեստագետի պատասխանատվության զգացումով։