Անուշ ԱՍԼԻԲԵԿՅԱՆ / ԱՄԵՐԻԿՅԱՆ ԴՐԱՄԱ ՀԱՅ ԲԵՄՈՒՄ ԿԱՄ «ՇԱՆ ԱՂՋԻԿԸ» ՀԱՄԱԶԳԱՅԻՆԻ ԲԵՄՈՒՄ
Անուշ ԱՍԼԻԲԵԿՅԱՆԻ «ԱՄԵՐԻԿՅԱՆ ԴՐԱՄԱ ՀԱՅ ԲԵՄՈՒՄ ԿԱՄ «ՇԱՆ ԱՂՋԻԿԸ» ՀԱՄԱԶԳԱՅԻՆԻ ԲԵՄՈՒՄ» հոդվածը տպագրվել է «Դրամատուրգիա» հանդեսի 2006 թ., թիվ 11-12-ում
Ալբերտ Ռամսդելլ Հերնի Կրտսերի պիեսներին բնորոշ են աղմկահարույց սյուժեները, արտառոց բնավորությունները, պարադոքսալ լուծումները, թատերայնությունը։ Նա չի ճանաչում ժանրային սահմանափակում և կյանքը տեղափոխում է բեմ, բեմը՝ կյանք, հանդիսատեսին շարունակ հիշեցնելով, թե «այս ամենն ընդամենը խաղ է»։ Խաղի այս կանոններին համահունչ է նաև «Սիլվիա» պիեսի բեմադրությունը Համազգային թատրոնի բեմում՝ ռեժիսորական համարձակ լուծումներով, գունային վառ մատուցումներով գրագետ, լուսավոր ու կենսուրախ մի ներկայացում (բեմադրիչ՝ Սաթենիկ Խաչատրյան, ներկայացման գեղ. ղեկավար՝ Հրաչյա Գասպարյան)։ Սակայն ազդագրերին չփնտրեք այս վերնագիրը, երիտասարդ բեմադրիչ Սաթենիկ Խաչատրյանը (ԵԹԿՊԻ-ի 5-րդ ռեժիսորական կուրսի ուսանողուհի, պրոֆ. Հ. Գասպարյանի արվեստանոց) դրսևորել է երիտասարդական՝ ամեն ինչ վերափոխելու համարձակ նախաձեռնություն նաև վերնագրի հարցում։ «Շան աղջիկ»՝ ահա այսպիսի վիճահարույց վերնագրով է բեմադրիչը հայտ ներկայացրել իր՝ թվով երրորդ ավարտուն ռեժիսորական աշխատանքով։ Թերևս ընդունելի է ամեն վերնագիր, եթե արդարացվի ռեժիսորական հայեցակերպի շրջանակներում, և վեճերն էլ հավանաբար կդադարեն, երբ բեմում հայտնվի նա՝ շան աղջիկը, կամ պարզապես անկրկնելի, արտառոց ու նրբագեղ մի արարած, ում անունն է Սիլվիա (դերակատար՝ Նարինե Գրիգորյան)։
Դեռևս մութ բեմում հնչող «Շան վալսի» առաջին նոտաները ուղղակիորեն և առանց սեթևեթանքի հայտարարում են, թե հանդիսատեսի առաջ ծավալվելու է մի պատմություն, որն անմիջականորեն կապ ունի շնային թեմայի հետ։ Հատկապես, երբ թափանցիկ շիրմաների ետևից շոումենի ոգևորիչ հրավերով բեմում հայտնված մի խումբ մարդիկ (ի դեպ՝ արտաքին հագուկապից հստակ գծագրվող որոշակի սոցիալական պատկանելությամբ) ոչ այս կողմ, ոչ այն՝ սկսում են, մեղմ ասած, ձայնակցել, կամ, ներեցեք, հաչել շոումենի ղեկավարությամբ։ Բայց ոչ, ամեն ինչ այդքան պարզ չէ, խոսքը մարդկային հարաբերությունների մասին է, այն էլ՝ ընտանեկան հարաբերությունների։ Մի թեմա, որ բազմիցս արծարծվել է համաշխարհային գրականության մեջ և բեմերում, սակայն չի սպառվել, միայն թե մատուցման կերպը ճիշտ ընտրվի։ Մատուցման կերպը գտնված է այս բեմադրությունում՝ դեպի կենցաղայնություն ձգտող պիեսը լուծված է պայմանական թատրոնի արտահայտչալեզվով: Թեև պայմանականություն թելադրում է հենց պիեսի ֆորման՝ շնիկը խոսում է մարդկային լեզվով։
Պայմանական արտահայտչալեզուն դրսևորվում է թե՛ երաժշտական ձևավորման (կոմպոզիտոր՝ Մարտին Վարդազարյան), թե՛ հագուստների և դեկորի միջոցով (նկարիչ՝ Դավիթ Մինասյան): Ետնաբեմում կողք-կողքի տեղադրված շիրմաները սեղմում են բեմական տարածությունը՝ հորիզոնական ձգվող բեմը նպաստում է դերասանների անկաշկանդ գործողություններին աջից ձախ, միաժամանակ թույլ է տալիս հանդիսատեսին անմիջականորեն հետևելու խորություն չունեցող բեմում ծավալվող իրադարձություններին։ Երկար տարիներ առաջին հայացքից խաղաղ կյանք վարող և հասարակության մեջ բարեկեցիկ դիրք զբաղեցնող ամերիկյան ընտանիքում (կինը Շեքսպիր է դասավանդում միջնակարգ դպրոցում, ամուսինը գրասենյակային աշխատող է) մի օր խախտվում է կյանքի սովորական ընթացքը. Գրեգը տուն է բերում մի շնիկի, սակայն Գրեգի կինը՝ Քեյթը (Արմինե Անդրեասյան), կտրականապես դեմ է տանը շուն պահելուն։ Գրեգը երկչոտ պիտի փորձի կնոջը համոզել, որ իր կյանքում ինչ-որ բան սկսել է պակասել, ավելի կարևոր բան, քան աշխատանքն է՝ կյանքի զգացողությունը. չպատմված նախապատմությունը կարելի է գուշակել։ Եվ այստեղ է, որ պիտի վերջնականապես խախտվի ընտանեկան անդորրը։ Վե՛րջ խաղաղությանը։ Օրեցօր խորացել է ամուսինների միջև անջրպետը, նրանք չեն էլ նկատել, թե որքան վաղուց միմյանց ասելիք չունեն։ Իսկ Քեյթը, որ ամուսնուն զիջելու տրամադրված չէ, չի էլ փորձում նկատել, որ Սիլվիան եկել է սթափեցնելու մարդկանց թմրած սրտերն ու զգացմունքները։
Ուշագրավ է Սիլվիայի և Գրեգի (Սերգեյ Թովմասյան) բեմում հայտնվելը՝ տուն մտնելուն պես Սիլվիան անկաշկանդ վազում-կանգնում է բազմոցին՝ մեր առջև կենսուրախ, թեթև, մանկական անմիջականությամբ օժտված, անկեղծ ու սրտառուչ մի արարած է։ Գրեգը հուզվում է, դա նկատելի է նրա՝ տուն մտնելու առաջին իսկ վայրկյաններից, ոչ պակաս հուզված Սիլվիային հանգստացնելու ապարդյուն փորձերից, անգամ նստելու կերպից։ Նա կանխազգում է կնոջ արձագանքը, իսկ ինքը որոշել է մեկ անգամ համարձակվել, դուրս գալ իրեն ճնշող պայմանականություններից և ուղղակի ապրել։
Թե ինչու Քեյթը կարող է ընդդիմանալ ընտանիքում նոր անդամի հայտնվելուն, լիովին արդարացվում է Հերնիի ստեղծած կենդանի ու տրամաբանական երկխոսություններում՝ դրա համար կա մի քանի պատճառ։ Սակայն ներկայացման հերոսուհու՝ առաջին իսկ վայրկյանից մարտական տրամադրվածությունը թվում է՝ պատճառ չունի, հավանաբար վերջինիս անտանելի, անզիջում, ինքնիշխան բնավորությունն է: Այստեղ է, որ թուլանում է դերակատարման մեկնությունը, հետաքրքիր չէ միանշանակ պատասխան ունենալ Քեյթի վարքագծին, Հերնիի Քեյթը բազմաշերտ է հենց նրանով, որ այս կնոջը մեղադրելով հանդերձ կարելի է հասկանալ և անգամ կարեկցել։ Արմինե Անդրեասյանի Քեյթը կամային կին է, ով սովոր է պնդել իրենը՝ առանց խորամուխ լինելու երևույթի մյուս կողմին։ Այս Քեյթի քայլվածքը, շարժուձևը, խոսքն ու դիմախաղը հերոսուհուն արդարացնելու, նրա դրության մեջ մտնելու ոչ մի հնարավորություն չեն թողնում, անգամ հասկանալի է դառնում, թե ինչու Գրեգը կարող էր դիմել իր տարիքի համար բոլորովին չկշռադատված այս քայլին՝ մխիթարություն փնտրելով պատահական «անցորդուհու» մեջ։
Ֆիլլիսի հետ տեսարանում այս կնոջը կարեկցելու առիթ կա, սակայն անգամ այս դեպքում այն զգացողությունն է, որ Քեյթն ինքն է ոչնչից մեծ աղմուկ ստեղծում։ Այս տեսարանը լրացնում է ներկայացման ընդհանուր գունապնակը։ Ֆիլլիսը (Տաթևիկ Ղազարյան), կարելի է կարծել, Քեյթի ևս մի տարբերակ է, ում ամուսինն էլ տարված է ոսկե ձկնիկներով։ Սակայն Ֆիլլիսը իր թեթևությամբ և մակերեսայնությամբ ասես եկել է Քեյթին հասկացնելու, որ ամեն ինչ այնքան էլ սարսափելի չէ, և նույնիսկ ավելին՝ ռոմանտիկ է, այնուամենայնիվ, անակնկալ չէ տեսարանի վերջում Ֆիլլիսի փախչելու բուռն ցանկությունը, եթե Քեյթի նման ուժեղ կնոջ նյարդերն են տեղի տվել… Դերասանուհի Տ. Ղազարյանը ներկայացնում է քաղքենի, ժամանակակից «աշխարհիկ հասարակության» տիպիկ ներկայացուցչի (գուցե այստեղ են նաև ժամանակակից կյանքի հետ առնչությունները)։ Նրա անհեթեթ հագուստից, իրեն բոլորվին չսազող գլխարկից և մեծ պայուսակից վատ ճաշակի հոտ է գալիս, թերևս ավելի տպավորիչ է դերակատարման արտաքին կերպարային կողմը։ Ռեժիսորական հաջողված կտոր է հատկապես տեսարանի ֆինալային հատվածը՝ հայտնվում են Գրեգը և Սիլվիան, որոնց մուտքը ռեժիսորը նշանավորում է ներկայանալի երաժշտական թեմայով։ Տպավորությունն այնպիսին է, թե տարիներ ի վեր մութ և խունացած սենյակում վարագույրները բացվում են, և սենյակը հեղեղվում է կեսօրվա արևի ներս հորդացող առատ լույսով, սրան նպաստում է դերակատարների վարակիչ խաղը։ Գրեգը փայլուն տրամադրության մեջ է, իսկ Սիլվիան զգեստափոխված է, նա արևի պես դեղին, փոռավոր կիսաշրջազգեստով է և շողարձակում է երջանկությունից։ Խնդությունը հորդում է հանդիսասրահ։ Ֆիլլիսի հետ նրանց ողջագուրումը վերածվում է արհավիրքի, բեմը՝ մարտադաշտի, ուր հերոսները բաժանվել են երկու ճակատի, աջում՝ ափերից դուրս եկած Քեյթն ու Ֆիլլիսը, ձախում՝ Գրեգն ու Սիլվիան, ովքեր այս ամենից միայն հաճույք են ստանում։ Հետաքրքիր կառուցված միզանսցեններ, դինամիկ և օրգանական խաղ՝ իր տարերքի մեջ է նորին մեծություն թատրոնը։ Խելակորույս Ֆիլլիսը գզգզված և դիմակազերծված դուրս է պրծնում տնից։ Այնինչ այս խենթ զույգն ընդամենը կիսվեց իր երջանկությամբ։ Այս իրարանցումից հետո միայն մնում է ասել՝ ա՛յ թե պտուղ է այս շան աղջիկը։ Չնայած ներկայացման գունեղ կերպարներին և բնավորություններին, առաջին պլանում միանշանակորեն Սիլվիան է թե՛ որպես ռեժիսորի գլխավոր մտահղացման կրող, թե՛ դերակատարման բարձր վարպետությամբ։ Երիտասարդ դերասանուհին (մասնագիտությամբ ռեժիսոր է, միջազգային փառատոների մասնակից) հանդիսատեսին հայտնի է նաև իր ռեժիսորական չորս աշխատանքներով։ Ն. Գրիգորյանը նաև 2006 թ. «Արտավազդ»-ի մրցանակակիր է՝ կանացի լավագույն դերակատարման համար։ Նրա Սիլվիան ներկայացման հաղթանակն է։ Դերակատարուհին է հիմնականում թելադրում ներկայացման ջերմ մթնոլորտը, նա կերպարը մատուցում է բազմապլան, հոգեբանական խաղի նրբին ենթաշերտերով և, միաժամանակ, չափազանց արտիստիկ է։ Այս տեսանկյունից ամենախոսուն պատկերներից է Սիլվիայի և Քեյթի առաջին ծանոթությանը հաջորդող առաջին բախման տեսարանը։ Իր մարդամոտությամբ Քեյթի հետ բարեկամանալու տարբեր հնարամտությունների (երգում է, ծիծաղում, կատակում) պաշարը սպառած Սիլվիան Քեյթին դուր գալու վերջին ճիգերն է գործադրում։ Ապարդյուն։ Եվ ճարահատյալ անում է անթույլատրելին՝ դեպի իրեն քաշելով փոքրիկ գրասեղանը, որի վրա աշխատում է իրեն արհամարհող Քեյթը։ Քեյթն իր հերթին դեպի իրեն է քաշում սեղանը՝ ասես դրանով ցույց տալով իր դիրքորոշման անդրդվելիությունը։ Սիլվիան դարձյալ համառում է՝ փորձելով հասնել Քեյթի սրտի լարերին, արդյունքում ստացվում է մի տեսակ գաղափարական մենամարտ, ուր երկու կողմերը մարտնչում են սեփական ես-ի և սկզբունքի հաստատման դիրքերից և դեռևս համազոր են։ Տրամադրությունները հաջորդում են մեկը մյուսին, դերակատարուհու դիապազոնը ընդարձակ է: Ն. Գրիգորյանը մանրակրկիտ մշակել է արտաքուստ տիպիկ կենդանական վարքագիծ՝ բոլոր ռեֆլեքսներով և բնազդներով, որ մեկ անգամ էլ հավաստում է ռեժիսորի միտքը. մարդկային անունով, մարդկային լեզվով խոսող և մարդկային նրբանկատությամբ ու նրբազգացությամբ օժտված (թեև ինչո՞ւ մարդկային. կենդանիները հաճախ գերազանցում են իրենց վարքագծով շատ մարդկանց) այս էակը միևնույն է՝ մարդ չէ։ Խոսքը մարդու և բնության փոխհարաբերության մասին է։ Այս թեման հատկապես շեշտվում է երեկոյան զբոսանքների ժամանակ. կարմիր բազմոցով բավականին հաճելի բնակարանը ընդամենը մի քանի վայրկյանում ուղիղ հանդիսատեսի աչքի առաջ՝ մեկ-երկու իրի տեղափոխությամբ, վերածվում է գեղեցիկ գիշերային զբոսայգու, ուր անգամ երկնքում աստղերն են առկայծում։ Բազմոցի կարմիր ծածկոցը հակառակ՝ կանաչ երեսով փռվում է հատակին՝ մերկացնելով փայտե նստարանը և պայմանականորեն վերածվելով խոտի հարթ շերտի։ Այս փոքրիկ դետալը նկարչի կողմից գտնված հնարամիտ և պրակտիկ բազմաթիվ միջոցներից մեկն է։ Թերևս «Շան աղջիկը» Համազգայինի բեմի այն քիչ ներկայացումներից է, ուր երևում է բեմանկարչի ձեռագիրը։ Արդյոք երիտասարդ բեմադրիչի հետ աշխատելու փա՞ստն է, որ անկաշկանդ դրսևորվելու հնարավորություն է ընձեռել նկարիչ Դավիթ Մինասյանին։
Տեսարանում բացահայտվում է բնության և մարդու միջև գոյություն ունեցող հարմոնիան։ Բնությունը կատարյալ է իր պարզ գեղեցկությամբ, այնինչ մարդկային կյանքը վաղուց կորցրել է հասարակ անմիջականությունը։ Գրեգը փորձում է ձերբազատվել այն պայմանականություններից, որ քաղաքակրթությունն է հորինել։ Սիլվիան ձուլվում է բնությանը, լիաթոք վայելում ազատությունը։ Տեսնել է պետք, թե ինչպես է նա վայրկենապես այլափոխվում իր ցեղակից Բոցմանին հանդիպելիս (Բոցմանի կերպարը բեմում մենք չենք տեսնում), ինչպես է վերածվում սեթևեթ աղջնակի, ով ուզում է պարզապես դուր գալ և ինչպես է զայրանում, երբ աննրբանկատ տերը փորձում է միջամտել իր շնային գործերին։ Գրեգը պարզապես ափերից դուրս է գալիս, երբ Սիլվիան իրեն անվայելուչ է պահում, և տեսարանի վերջում շնիկն արժանանում է խիստ նկատողության։ Սիլվիան մեխանիկորեն ենթարկվում է «իր Աստծուն», իսկ Գրեգը բեմից հեռանում է հաղթանակած ժպիտով հանդիսասրահ նայելով։ Այստեղ անգամ հավանական է թվում հոգեբանի առաջարկած այն անհեթեթ վարկածը, թե գուցե Գրեգը փնտրում էր հենց այսպիսի կնոջ, ով կենթարկվի իրեն կուրորեն, այնինչ ճիշտ նրա հակապատկերն է Քեյթը։ Բայց ոչ, զուր է Թոմի անհանգստությունը, թե օրը հինգ անգամ պետք է կրկնել՝ «ոչ թե մարդ, այլ շուն» արտահայտությունը։ Գրեգն այդ գիտե։ Այո, հեղինակային տեքստը երբեմն բավականին կոպիտ և երկիմաստ է հնչում այս տեսանկյունից, և ռեժիսորից է
մեծապես կախված այս կամ այն տեսարանի ենթատեքստի շեշտադրումը։ Ներկայացման մեջ իսպառ բացակայում են նման ենթատեքստերը։
Դերասանական ամենագունեղ մատուցումներից է Արման Նավասարդյանի Թոմը։ Այս կերպարի բեմում հայտնվելն իսկ եղանակ է ստեղծում։ Նրա բերետը, անփույթ գցված կարմիր շարֆը, թևերի տակ դրված գրքերը և շան վզափոկը այս մարմնեղ մարդուկին առանձնակի կերպարային են դարձնում։ Նրա անմիջական՝ «Ողջույն հանգստացողներին»–ը, որ նման է այցեքարտի, ինքնավստահ և անկաշկանդ շարժուձևը հուշում են, որ վերջինս «Շնաթմբի» մշտական և, հավանաբար, ամենափորձառու այցելուն է։ Օ՜, նա շների հարցում պարզապես գիտակ է, անշուշտ, հաստափոր գրքերի փորձի հիման վրա, Թոմը կարող է անգամ Գրեգի գլխիկոր կեցվածքից հասկանալ նրա ընտանեկան իրավիճակը։ Դերակատարն ունի խոսքի սեփական և հյութեղ շեշտադրումներ, որ ընդգծում են կերպարի զվարճալիությունը և խոսում Ա. Նավասարդյանի դերասանական տեսակի մասին առհասարակ։ Ինչպես Ֆիլլիսն է մի նոր լույսով երևակում Քեյթին, այնպես էլ Թոմը՝ Գրեգին։ Վերջիններս բախտակիցներ են, ժամանակի հետ Գրեգն էլ կդառնա շների փայլուն գիտակ և կսովորի ավելի անվրդով անցկացնել ընտանեկան անխուսափելի կոնֆլիկտները, ինչպես Թոմը, քանզի «շան և մարդու հարաբերությունները սրբագործված են բնության կողմից»։
Ռեժիսորական հյութեղ կտորներով հարուստ է ներկայացումը։ Արդեն հարաբերությունների բուռն և բոլորովին բաց ենթատեքստերով ընթացող փուլում Սիլվիայի և Քեյթի հակամարտությունը սրվել է։ Քեյթի ատելությունը գագաթնակետին է հասել։ Սիլվիան էլ այլևս չի պատրաստվում լաբրադորի իր բարեհամբույր ես-ով առաջնորդվել, նա պատրաստ է արժանապատվորեն պաշտպանել իր իրավունքները և հատկապես՝ պայքարել պահպանելու համար իր գտած երջանկությունը։ Երկու կանա՞յք, շնե՞րը, դե, մի խոսքով, երկու ոխերիմ թշնամի, պատրաստ միմյանց հոշոտելու, չորեքթաթ կանգնած են դեմ-դիմաց և սպառնալիքներ են տեղում միմյանց վրա՝ ինչպես սուսերի հարվածներ։ Սակայն պետք է նկատել, որ այս մարտում թեև որոշակիորեն զգալի է Քեյթի հաղթանակելու հավանականությունը, ի վերջո նա մարդ է, այն էլ՝ խորամանկ, սակայն և՛ «մարդկային», և՛ գաղափարական տեսանկյունից հաղթանակը Սիլվիայինն է, քանզի վերջինս առաջնորդվում է սրտով: «Նա ինձ սիրում է», ասում է Սիլվիան, ահա և ամբողջը։ Ուստի չի կարող հասկանալ ո՛չ Քեյթի անհեթեթ դավադրությունները, ո՛չ էլ ատելության իմաստն առհասարակ։ «Նրանք, պարզվում է, այստեղ խաղ են կազմակերպել: Ինձ էլ կվերցնե՞ք…»,- կենսուրախ միամտությամբ բղավում է խոհանոցից հանկարծակիորեն հայտնված Գրեգը և չորեքթաթի է իջնում ուղիղ նրանց մեջտեղում։ Տեսարանի ավարտը հիշեցնում է լուսանկար։
Պիեսի, այսպես ասած, ամենավտանգավոր կետերից է տեսարանը հոգեբանի մոտ, որը նոր բացահայտումներ գուցե և չի անում, բայց խտացնում է պիեսի գույները և կարելի է օգտագործել ներկայացումն ավելի թատերային դարձնելու առումով։ Սակայն Ս. Խաչատրյանը ոչ միայն հատվածը ծառայեցնում է իր նպատակին՝ մեր դիտարկման տեսանկյունից, այլև ստեղծում է բոլորովին անսպասելի, ժամանակակից և լիովին կոնցեպտուալ տեսարան՝ շեշտադրելով ասելիքի ևս մեկ կողմ։ Ավելին, տեսարանը այնքան ամբողջական և ավարտուն է իր տեսակի մեջ՝ ներկայացում ներկայացման մեջ, որ լիովին կարող է ինքնուրույն վերնագիր ունենալ, ասենք՝ Դոգ Շոու։
Քեյթն ու Գրեգը հոգեբանի են դիմել իրենց կոնֆլիկտը թեթևացնելու համար։ Նմանատիպ շոուներ վարելու փորձը դերասան Վարշամ Գևորգյանին չի դավաճանում նաև բեմում։ Նա կարողանում է իրավիճակը իր ձեռքը հավաքել և հանդիսատեսից ծափեր կորզել իր յուրաքանչյուր անհեթեթ արտահայտությունից հետո այնպես, ինչպես դա կարողանում են անել ժամանակակից շոումենները։ Դերասանն իր տարերքի մեջ է, իր ճիշտ տեղում։ Նա վարակիչ է, ընդգծված արտիստիկ՝ լայնորեն կիրառված են հումորը, գրոտեսկը, շոուն։ Հայտնվելով բոլորովին այլ հարթությունում, սակայն, Գրեգը և Քեյթը իրենց պահում են շատ բնական, հետևողականորեն հարազատ մնալով իրենց ոճին և անզիջում շարունակելով յուրաքանչյուրն իր թեման։ Ստեղծվում է երկու հարթություն՝ հավաստի մի կյանք (Քեյթ, Գրեգ) և մի տաղավար, ուր այդ կյանքն ի ցույց է դրվում հանդիսատեսին։ Խնդիրը դեմ է առել անլուծելի փակուղու, անգամ հոգեբանն ի վիճակի չէ այն հաղթահարել։ Այս լրիվ խաղարկային տեսարանը հավաստում է՝ այն, ինչ տեսաք, շոու էր, մեր տաղավարում ականատեսը եղաք մի ընտանիքի խնդիրների, որոնք կարող էին և ձերը լինել։ Կողքից դիտեք երևույթները, չէ՞ որ շոուների նպատակը հենց դա է։ Իսկ այն ամենը, ինչ տեղի ունեցավ սկզբից մինչև վերջ՝ ընդամենը խաղ էր, պայմանականություն, իրական էին միայն մարդկային ապրումները: Նկատենք, որ տեսարանում տեքստը ևս խմբագրված է, քանզի հարկավոր էր հարմարեցնել այս՝ բոլորովին անսպասելի ու ռեժիսորական երևակայության արդյունք հատվածի սկզբունքներին։ Տեսարանի վերջում խելագարության շեմին հայտնված հոգեբանը վազում է սեփական հոգեբույժի մոտ. ահա թե ինչի հասցրեց մարդկանց այդ շան աղջիկը։
Տարբեր թեմաների կարևորումը բեմադրությունում հնարավորություն է տալիս տարբեր տարիքային խմբերի հանդիսատեսի՝ հատկապես իրենց հուզող և հոգեհարազատ թեման գտնել այնտեղ։ Անտուան դը Սենտ Էքզյուպերիի հանրահայտ՝ «Մարդիկ հավիտյան պատասխանատու են նրանց համար, ում ընտելացրել են» խոսքերը բնորոշիչ են ներկայացման վերջին տեսարանի համար։ Ոչ պակաս կարևոր է պատասխանատվության թեման։ Իր ընտանիքը փրկելու համար ընտրության առաջ կանգնած Գրեգը Սիլվիայից հրաժարվելու որոշում է կայացրել։ Նա հիշել է իր՝ ընտանիքի հանդեպ պատասխանատվության մասին, իսկ Սիլվիա՞ն, ում տուն բերեց, ընտելացրեց, նրա կյանքի հետ վարվեց կամայականորեն (Գրեգի «շնորհիվ» Սիլվիան այլևս մայր դառնալ չի կարող, նուրբ ենթատեքստով շոշափվում է և այս թեման)։ Եվ այս բոլոր սրիկայություններից հետո էլ, միևնույն է, Սիլվիան սիրում է նրան։ Սիլվիան իր կենդանական սթափ բնազդով ինչ-որ վտանգ է զգում և իրեն հատուկ նրբանկատությամբ ամեն կերպ շեղում է Գրեգին բուն թեմայից, հետո, ի վերջո, բոլոր հնարքները սպառած, դիպչում է Գրեգի սրտի լարերին։ Գրեգը, թվում է, անդրդվելի է: Եվ Սիլվիա – Ն. Գրիգորյանը, խաղի նուրբ անցումներով, մեկեն վերագտնում է իր «տոկունությունը»՝ չդավաճանելով ներկայացման ժանրը։ Գրեգը ջախջախված է, նա զգում է մոտալուտ միայնության հեռավոր շշուկները, նա ասես համոզում է ոչ թե Սիլվիային, այլ ինքն իրեն, պայքարում է ինքն իր դեմ։ Ներքին հակամարտության արդյունքում Գրեգ – Ս. Թովմասյանը ուժասպառ է եղել, նա ջլատվում է անորոշությունից։ Գրեգը հասկանում է սեփական քայլի անթույլատրելիության չափը:
Ներկայացման ամենաքնարական պահերից է Սիլվիայի մենախոսությունը Քեյթի հետ հրաժեշտի տեսարանում, նրա պարզ և միաժամանակ խորիմաստ հետևությունները մարդկային կյանքի, երջանկության և սիրո թեմաներով: Սիլվիայի դերակատարուհին հուզիչ է, բայց ոչ երբեք սենտիմենտալ։ Նա կարողանում է չափազանց կարևոր բաներ ասելով հանդերձ էլ «փիլիսոփա» չդառնալ, այլ մնալ պարզ ու անմիջական՝ ինչպես բնությունր։ Նրան շարունակ տանջում է Քեյթի մի արտահայտությունը, թե՝ «Ափսոս, հենց սկզբից մեր ջուրը մի առվով չգնաց», ուր և Սիլվիան բացահայտելու է ասելիքը ամենակարևորի մասին.
Սիլվիա – Ասե՞մ քեզ, Քեյթ, ինչ է նշանակում «չգնաց»։ «Չգնաց» — դա երբ ընտանիքի հայրը փախչում է իր երեխաների դայակի հետ։ «Չգնաց» — երբ երկուսը լուռ նստում են ռեստորանում, որովհետև իրար ասելու բան չունեն։ Եվ նաև «չգնաց» — երբ միակ երեխային տալիս են որբանոց։ Ահա թե ինչ է նշանակում «չգնաց», Քեյթ։
Իսկ հիմա ես քեզ կասեմ, թե ինչ է նշանակում «գնաց»։ «Գնաց» — երբ ես նրան կարող եմ պարգևել լիարժեք երջանկություն, քեզ հետ միասին։ «Գնաց» — երբ ամեն ինչ կիսում ես։ Մարդիկ դա նաև սեր են անվանում։ Ահա թե ինչ է «գնացը», Քեյթ»։
Տեղի է ունենում անսպասելին. շան հեռանալուց հետո առաջին անգամ Քեյթը վերագնահատում է արժեքները։
Կարմիր լույսով ողողված բեմում կանգնած են բոլոր կերպարները և, իրարից օտարված, հանդիսասրահ նայելով՝ նրանցից յուրաքանչյուրը հնչեցնում է մի արտահայտություն այն ամենի մասին, ինչ տեղի ունեցավ հետո։ Պարզվում է, որ արվարձան նրանք այդպես է չհասան, Լոնդոն՝ նույնպես և միասին ապրեցին ևս 13 համերաշխ տարի։ Շիրմաների ետևում արձանացած հերոսները դարձյալ հաղորդավար-շոումենի հրավերով հայտնվում են բեմառաջքում՝ այս անգամ արդեն խոնարհվելու։ Ահա և վերջ։ Ձեզ պատմեցինք «ամենագլխավորի մասին, պատմություն մի շատ սովորական և անսովոր ընտանիքի մասին»: Իսկ Շոուն ավարտվեց, մինչ նոր շոուներ։
Եվ չմոռանաք՝ այս ամենը կարող էր պատահել հենց ձեզ հետ (ռեժիսորի կողմից ավելացված այս տողը վերաիմաստավորվում է նաև վերջաբանում):