Քնարիկ ՄԻՐԶՈՅԱՆ / ԱՎԵԼՈՐԴԸ
Ըստ Դ. Դեմերճյանի ՛՛Ավելորդը՛՛ պատմվածքի
Գործող անձինք
ՀԱՃԻ ԱՂԱ — 50-60տարեկան
ՀԱՃԻ ՄԱՐ — 50տարեկան
ՍՐԲՈՒՆ — աղայի քույրը, 40-45տարեկան, անդամալույծ, անկողնային
ԵՂԻՇ — հարևան, 40-45 տարեկան
ՇՄԱՎՈՆ — աղայի ավագ որդին, 25-30 տարեկան
ՇՈՂՈ — աղայի թոռնուհին, 15 տարեկան
ՀԱԿՈԲ — աղայի կրտսեր որդին, 23-25 տարեկան
ՇՈՒՇԱՆ — հարևան, 55 տարեկան
ՏԵՐ ՀԱՅՐ – 40 տարեկան
ԱՂԱՅԻ թոռները — 8, 9 տարեկան տղա և աղջիկ
ԷՍԹԵՐ — ավագ հարսը
ԱՐԱՐ 1
Ձիերի սմբակների ձայները:
Բեմում դուռ է: Բեմ է գալիս այլայլված Հաճի աղան: Բացում է դուռը, հայացքը շրջելով բեմով՝ քայլերն ուղղում է բեմի անկյունում գտնվող խանութի կողմը: Խանութում Շմավոնը եռանդով կտորների թոփերը դասավորում է իրար վրա՝ դարձնելով կապոցներ: Աղան շնչակտուր մտնում է խանութ, արագ հավաքում է մնացած կտորների թոփերը:
ԱՂԱ — Թուրքէն պրծում չկա~… Թուրքը կոտորէլով հո~ս կուգա: Հերթը մէրն է: Վա~յ մէզ… Փախչէլը կփրկէ… Փախչէ~լը…
Լսվում են կրակոցների, ձիերի սմբակների արձագանքվող ձայներ:
ԱՂԱ – (Շմավոնին): Աս ի՞նչ փորձանք եկավ մեր գլխին…
ՇՄԱՎՈՆ — Հոն Եղիշի խանութն է բոցերուն մեջ… Վա՜յ մե՛զ…
Բեմը լցվում է թույլ ծխով: Հեռվից լսվում Եղիշի ձայնը:
ԵՂԻՇ — Թո՛ղ վառվէ՜… հող ու փոշի՛ դառնա, համա թէ թուրքին մատը չառնէ էղածիս… սուգ էլնէ, թուրքի գլուխ… Աս ի՞նչ էրեց մէզ….
Կրակի բոցերի մեջ ուրվագծվում է ծնկաչոք Եղիշի կերպարը:
ԱՂԱ – (բղավում է): Եղի՛շ, աս ի՞նչ կըսէն թէ թուրքը զոռիր է…
Եղիշը լուռ, գլուխը ձեռքերի մեջ առած ողբում է:
ԱՂԱ – (շրջվելով որդու կողմը): Տղա՛ս, դուն ապրանքը ժողվէ, ամուր կապէ, երկար ճամփա պիտի էրթանք: Հավքէ՜, արա՛գ հավքէ… Ուր որ է, թուրք շունէրը մէ՛զ կհասնին… Ես էդոնց հոգին… կուզին ջնջիլ, հոշոտիլ: Չէն թողէր մարդ իր հողին վրա հանգիստ ապրէ: Հավքէ, հավքէ՜… օչինչ չթողնիս էտ շունէրուն բաժին դառնա…
ԵՂԻՇ – (զարմացած նայում է Հաճու սարսափած դեմքին, այլալված): Էդպէս բա՞ն էղած է… համա չէ՛մ գիտէր: Հա, մեր բակի ֆետպեպիլը ըսավ` ահ չկա: Ատա, ի՞նչ օր ուրիշնէրուն կըլլա, ան ալ թող մէզի ըլլա: Աշխըրհովի չէ՞…
ԱՂԱ — Ինձ աշէ: Հազրվէ՛… կամէնդանթը քէզի համար կառէ՞թ պիտի ղրկէ, որ փախչիս… (Հեգնական ծիծաղ:) Շմավո՛ն, կապոցները թող, ես կդարսեմ, դու գնա կամենդանթից ֆուրղոն բեր: Էլ մի սպասե՛…
ԵՂԻՇ — Կառէթը զանգինէրուն համար է, սաղ ըլլան ոտքէրս: Հաճի աղա՛, խանը ինչֆուրղուն որ կա՝ հատը հարյուր հիսուն մանէթով բռնէր էն:
ԱՂԱ — Շմավոն, կըսէն ֆուրղուն չկա:
ԵՂԻՇ — Մէր Միսաքը հոն էր: Հո~ն էր, հո~ն չէր, հմա չկարցավ բռնէլ:
ԱՂԱ – (կապոցները իրար վրա դնելով, քրտնաթոր, կարմրած աչքերը չռելով դիմում է Շմավոնին): Ի՞նչ էս ըրէր… Ֆուրղոնները ձէռքէ բա~ց էս թողէր… (Նստում է աթոռին, գլուխը առնելով ձեռքերի մեջ:) Գերդաստանս մնա~ց… Վա~յ մեզ…
Այս խոսքերի վրա Շմավոնը հայացքը գցում է հոր վրա: Նրա դեմքից ծորում է քրտինքը: Նրանց սառած հայացքները հանդիպում են իրար:
ԱՂԱ – (չարագուշակ ժպիտով): Ֆուրղո~ն փնտրէ, տղա՛ս, ընտանիքս ձէռքէ կէրթա՜… Տո~ւնս… Հարստությո~ւնս… Ես ադոնց նվերներ էմ բաժնիլ, մեծ լավություն ըրած եմ: Մէ ֆուրղոնն ի՞նչ է: Գնաաաաաա~… Գնա~ ու բէ~ր:
Աղա Հաճին գլուխն առնելով ձեռքերի մեջ, մնում է նստած: Լսվում են ձիերի դոփյունը:
ԱՐԱՐ 2.
Աղայի տունը: Երեկո: Ծխապատ տարածք:
20-րդ դարասկզբի Բայազեթին համապատասխան բեմական կահավորանք: Դռան զանգ: Ներս է մտնում հարսը, բացում դուռը:
ՀԱՐՍ — Շողո~, Հաճի աղայի համար մի ղայֆա բեր:
ԱՂԱ – (ներս մտնելով, զայրացած): Հարա՛մ ըլնի ղայֆան:
Գալիս է Հաճի մարը:
ՀԱՃԻ ՄԱՐ — Ի՞նչ պատահած է, աղա: Ինչո՞ւ այդպես զայրացած ես: Խո բան մը պատահած չէ՞: (Մոտենում է աղային, ձեռքը դնում ճակատին:) Ամա՜ն… քրտինքին մեջ կորած էս…
ԱՂԱ — Էլ ի՞նչ պիտի ըլլա… հազրվէցէ՛ք, թշնամին կուգա~… Տո՛ւնս քանդվեցավ… Սպասելու ճար չունինք: Ունեցվածքս շուներուն բաժի՛ն դարձավ… Կհասկնա՞ք, թշնամու համա՞ր աշխատած եմ… Էս ի՞նչ անեծք է՜, Տե՛ր Աստված…
ՀԱՃԻ ՄԱՐ — Օ~ֆ, ամա~ն, Հաճի աղա, թշնամուց մի վախեցիր… Քաղաքում շատ զինվորներ կան:
ԱՂԱ — Գլխէդ շատ մի դուրս տա՛… հազրվեք՛… Ձէ՛զի կըսէմ հազրվեք… Կկործանվինք թուրքին ձեռքով: Անիծյալ ըլլաք, շա՛ն ծնունդներ, շան կաթ կերածներ: Ժողվէ՜ք, հավքէք իմ ողջունեցվածքը: Թշնամի՞ն պետք է վայէլէ ունեցվածքս… ավերէ՞, ջարդէ՞ ու վառէ՞՜: Ես է՛տ ասկյարներու… մարը… Հիսուն տարի շարունակ խաղաղ ու երջանիկ ապրէլ էմ էս տանը և էսօր քանդվում է… (Քայլում է բեմի մի ծայրից, մյուս ծայրը`տեղը չգտնելով:)
ՀԱՃԻ ՄԱՐ — Ձմէռ, գարուն իմ տանը տոն էր, հարսանիք և այդ տունը քանդվում է: Իմ տունը, հի~ն տունը…(Բարձրաձայն սկսում է հեկեկալ:)
ԱՐԱՐ 2
Խառնաշփոթ: Լսվում են կրակոցներ:
ՀԱԿՈԲ – (բարձրաձայն, մտնելով բեմ): Թշնամին եկա~վ … Փախչէլ է պէտք…
ԱՂԱ – (կապոցները կապելով): Կառք բռնէցի՞ք…
ՀԱԿՈԲ — Ֆուրղոն չկա… Մսագործ Սարգիսին խնդրեցի, տիկնոջ հետ էս կողմ կուգա, խնդրեցի մեզ ալ վերցունէ, կառքի մեջ ազատ տեղեր ունին… Ամէնապէտքականը, կարևորը տէղավորէ՛ք…
ԱՂԱ — Կառք փնտրէ, տղա՛ս, ընտանիքս ձէռքէ կէրթա՜… Տունս… Հարստությունս… Ես ադոնց նվերներ էմ բաժնիլ, մեծ լավություն ըրած եմ ամենքին:Մէ ֆուրղոննի՞նչ է: Գնա~… Գնա~ ու բէր:
Լսվում է ձիերի դոփյունը: Հաճի մարը հավաքում է սպասքի իրերը:
ԱՂԱ — Խէլքդ մի~ կորցնէ, ինչ որ պէտքական է ան էլ ժողվէ~… Ամէնն ալ պէտքական բանէր են… ժողվէցէք~… Տէսէք` ճամփին կմնանք:
Բեմի անկյունից լսվում է Սրբունի նվազ ձայնը:
ՍՐԲՈՒՆ — Աղայիս գուլպանէրը վէրցրէ՛ք, քո՛ւրքը, դո՛շակը… հանկարծ չմրսի
ՀԱՐՍ – Աման, մեր Սրբունն է: Սրբունն էլ պիտի պատրաստվի: Գնամ օգնիմ: Խեղճը անճար է, մենակ չի կըրնա պատրաստվել:
ԱՂԱ — Դուք հազրվիք՛, ձէզի կըսէ՛մ… Սրբունի ժամանակը չէ՛… Պետքականնե՜րը… պէտքականնէ՜րը… Աստըծու սիրուն… հասկցէք~…
Լսվում է կառքի դռան փակվելու ձայնը:
ՀԱԿՈԲ — Զուլումը տեսա՞ք… խանութի ապրանքը մնաց: Էլ ֆուրղոն չկա~… հազիվ տեղավորվինք: Դէ՛, Հաճի աղա, էրթանք:
ՍՐԲՈՒՆ – (հիվանդ ձայնով, մահճակալին նստած, աչքերը սրբելով): Լա~վ նայեք Հաճի աղիս, ճամփին չմրսի~…
ՀԱՃի ՄԱՐ — Հաճի աղան չի մրսի, անհոգ էղի՛, քույրս: Մի~ վախնար, նրա հագուստն ապահով է, քո գործած գուլպաները կըհագնե, չի մրսէ:
ԱՂԱ – Ի՞նչ է: Ի՞նչ կճեմիք…
ՀԱՃԻ ՄԱՐ — Սրբո՛ւնը կուլա…
ԱՂԱ – Նա ի՞նչ է ձէռք ու ոտք ընկէր… ո՞ւր պիտի գա…
ՀԱՃԻ ՄԱՐ – (մոտենում է բեմի անկյունում մահճակալին նստած Սրբունին): Սրբունին պիտի թողնի՞նք… Քո հարազատ քո՛ւյրն է, աղա… (Մոտենում է աղային:) Քա ձո՛ւնը գլխիս…
ԱՂԱ — Է~, խանումս, տէսնինք ես ու դուն կրրնա՞նք գնալ: Ես ե՞մ թողնողը, կառքին մեջ տէղ կա՞:
ՀԱՃԻ ՄԱՐ — Տէղ կան ի՞նչ խոսք է Հաճի՛ աղա: Էդքան մարդս որ կերթանք, ան էլ թող ըլլա մեզի հետ:
Հարսը մոտենում է անդամալույծի անկողնուն, բռնում Սրբունի ձեռքը: Լսվում է Սրբունի խուլ հեկեկոցը:
ՀԱՃԻ ՄԱՐ — Սրբուն, քույրս, ինչո՞ւ կուլաս, կվախնա՞ս…
Վազելով ներս են մտնում երեխաները, մոտենում են Սրբունին: Աղջիկը թաշկինակով մաքրում է Սրբունի աչքերը, տղան գլուխը դնում է ծնկներին:
ԿԱՐՈ — Սրբուն ջան, թուրքերեն կվախնա՞ս…
Լռություն:
ՍՐԲՈՒՆ — Թշնամուց չե՛մ վախնար, ձեզի համար կմտածիմ: Ձե՛զ չվնասին: Շատ կմտածիմ: Աղաս շատ վախկոտ է, վախենամ ճանփին մի ցավի գա:
ՀԱՃԻ ՄԱՐ – Ադոր համա՞ր կուլաս… Ջա՜նմ, դու մեր դարդը մի քաշեր, հազրվէ~: Ես առանց քեզ չե՛մ գնար:
ՍՐԲՈՒՆ — Ես չե՛մ գար…
ՀԱՃԻ ՄԱՐ – Ինչպե՞ս թե չե՛ս գար…
ՍՐԲՈՒՆ — Դուք ձեր հոգիներն ազատեցեք, ես իմ տանեն ո՛չ մի տեղ չեմ գնար: Ես անդամալույծ եմ: Ինձ հետ ճանփեն դժվար է: Ավելորդ բեռ կլլամ ձեզի համար: Հանգիստ գացե՛ք: Ես կաղոթեմ ձեզի համար, որ հաջողությամբ ազատվիք:
ՀԱՃԻ ՄԱՐ — Անդամալույծն ի՞նչ բան է, ջանը~մ, հոգին՝ հոգի է, հազրվէ՛:
ԱՂԱ – Վերջացրեք ձեր նվնվոցները, քրոջս թո՛ղ… դրա ժամանակը չէ: (Վերջին բառերը ասում է կիսախեղդ ձայնով:)
ՀԱՃԻ ՄԱՐ — Թշնամին ավերելով գալիս է: Ի՞նչ կէլնե խեղճ քրոջդ հետ: Աղա, արի բեռներից պակսեցնենք…
ԱՂԱ — Է~, բեռըտ օր պակսեցրիր, տղաքդ ի՞նչով պիտի պահիս:
Աղան սկսում է բեմի մի ծայրից մյուսը անհանգիստ քայլել՝ բաճկոնի կոճակները կոճկելով: Աչքի տակով նայում է Սրբունի կողմը:
ՀԱՃԻ ՄԱՐ – (զայրացած): Հեչ կմտածի՞ս թէ ի՞նչ կսէս…
ԱՂԱ – (գլուխն առնելով ձեռքերի մեջ՝ բղավում է): Տեղ չկա… կհասկնա՛ս… տեղ չըկա~…
ՍՐԲՈՒՆ – (աչքերը սրբելով): Ջանը՛մ, ինձի համար մի՛ վիճէք… իմ պատճառով մի՛ ուշացեք: Հաճի աղաս ինչպես կուզէ, թող էդպես վարվէ…
ՀԱՃԻ ՄԱՐ — Սրբո՛ւն, քույրս, էդպեսի բան չկա: Եթե մենք գնում ենք, դուն ալ մեզի հետ պիտի երթաս: Մենք բոլորս միասին կերթանք:
ԱՂԱ – (մոտենում է, գրկում Սրբունին, համբուրում է ճակատը): Նորեն ետ կգամ, քեզ տանելու: Մի վախնար, քույրս: Թուրքերը քեզ չեն վնասի…
ՍՐԲՈՒՆ – (բարձի տակից հանում է գործած ձեռնոցները): Ձեռքէրուդ անցու, ճանփին չմրսես: Քոռնա լուսըս… տղոց համար չհասցրեցի գործիմ…
ԱՂԱ — Բան չկա, Սրբուն, դարդ մի էնե, նորից ետ կուգամ…
ՇՄԱՎՈՆ — Թուրքին ըսէ, ինչ կուզիք՝ տարէք, համա ինձ խնայէք… (Համբուրում է Սրբունին:)
ԱՂԱ – Էհ, Սրբուն… մնաս բարո՛վ:
Աղան մոտենում է կապոցներին, վերցնում մի կապոց և դուրս գալիս: Բոլորը մոտենում, համբուրում են Սրբունին: Աչքերը սրբելով դուրս են գալիս:
ԱՐԱՐ 3
Մեկնում:
Լսվում են խառնաշփոթ լացի ձայներ:
Բեմի հետնամասից լսվում է՝
— Արագացրե~ք….
— Ի՞նչ եք կանգնել, աղա, անդամալույծ քրոջ մասի՞ն կհոգաս…
— Էլ ի՞նչ եք կանգնել, անդամալույծի տանելու ճար չկա…
— Ի՞նչ եք կանգնե~լ, թշնամին ուր որ է կհասնի…
— Անդամալույծ քրոջը թողնին ու գնա՞ն…
ԿԱՌԱՊԱՆ — Արագացրեք…
Կառքերից լսվում են դժգոհ ձայներ.
- Առա՜ջ շարժվեք, կուզիք կոտորվի՛նք…
- Անդանալույծին տանելու վախտն ի՞…
- Քիչ մը հետո ան կրակները մեզ կհասնի~ն…
- Առաջ շարժվիք, առա՜ջ…
- Ի՞նչ է պատահել, ինչու առաջ չե՛ք շարժվե…
Վախճան
Բեմում Սրբունը հեծկլտալով լալիս է: Մթության մեջ ճրագ է վառվում, լուսավորում կիսախավար բեմը: Խավարի մեջ արտացոլվում է Սրբունի դեմքը: Լսվում են խառը խոսակցություններ, կոտրվող իրերի աղմուկ և Սրբունի ճիչը… Լռություն:
Բեմը պատվում է թանձր ծխով:
Վարագույը փակվում է:
Բեմում հայտնվում են բեռնավորված մարդիկ: Հոգնած երեխաները, գլուխները դրած մայրերի ծնկներին, քնած են: Շնչակտուր բեմ է մտնում Եղիշը:
ԵՂԻՇ — Վառեցի՜ն… Սպանեցի՜ն… Անաստվածները չխնայեցին անդամալույծին…
Բեմը դատարկվում է: Բացվում է վարագույրը:
Բեմը ժամանակին բնորոշ լավ կահավորված է: Հաճի աղան տաք մուշտակով, ձեռնափայտով, քաղցրավենիքի տոպրակը ձեռքին մտնում է բեմ: Դռան զանգ: Դուռը բացում է մեծ հարսը: Մտնում է ներս, հանում մուշտակը, տալիս հարսին: Նստում է թախտին, սեղանից վերցնում ծխամորճը, վառում և հևալով լուռ ծխում է: Դռան զանգ: Շողոն ընդառաջ է գնում:
ՇՈՒՇԱՆ — Բարև, Շողեր ջան: Հաճի մարը տա՞նն է:
ՇՈՂԵՐ — Հիմա կանչեմ: Համեցեք…
Ներս է մտնում Հաճի մարը:
ՀԱՃԻ ՄԱՐ – (ձեռքերը գոգնոցով մաքրելով): Բարով եք եկել, Շուշան ջան: Աս ի՞նչ լավ է, որ եկել ես: Վաղուց ծանոթներու չենք հանդիպեր… Համեցիր նստէ: Շողեր ջան, մի ղայֆա պատրաստիր մեզի համար: Դե, Շուշան ջան, պատմիր, լավ տեղավորվեցա՞ք…
Հաճի աղան լուռ, մտախոհ, լուռ ծխում է, հայացքը անորոշ կետի հառած:
ՇՈՒՇԱՆ — Է~հ, քույրս, համա լավ բաներ չունիմ ձեզի ըսելու: Էն, ինչ մէնք քաշեցինք թուրքի ձեռքեն, Աստված կարոտ պահէ…
Ներս է մտնում Շողերը սուրճի սկուտեղը ձեռքին, սուրճ է հյուրասիրում:
ՇՈՒՇԱՆ – (վերցնելով սուրճի բաժակը): Հա… ասում են, անդամալույծ մի կին կար: Անաստված թուրքերը անոր մորթած են, անոր ետը այրել են տունին հետ…
Հաճի աղան վեր է թռչում, սուրճի բաժակը ձեռքից ընկնում է:
ԱՂԱ – (այլայլված): Ի՞նչ… անդամալույծին այրե՞լ են… (Թուլացած ընկնում է հատակին:)
Շուշանն ու Հաճի մարը շփոթված մոտենում են նրան:
ՇՈՒՇԱՆ – Ջանը՛մ… Հաճի աղա… դարդ չունիս: Հարազատներդ, տղաքդ, թոռներդ աղեկ ըլլան… Դու կըսեիր անիկա անդամալույծ է, ֆայտոնին մեջ տեղ չկա… ավելորդ է…
ԱՂԱ – (աչքերը բացում է): Սո՜ւս… ավելորդ մարդ չկա, աստծու առջև հոգին հոգի է։ Գնա, սատկող շանը հարցուր, թե սատկելը հե՞շտ բան է։
Շուշանի և Հաճի մոր օգնությամբ ոտքի է կանգնում: Սիրտը բռնած՝ նրան տանում են դուրս:
Ավարտ
Բեմում մահճակալին պառկած Հաճի աղան է:
ԱՂԱ — Հաճի մա~ր…
ՀԱՃԻ ՄԱՐ — (ներս մտնելով): Հաճի աղա, ի՞նչ եղած է: Ի՞նչու էլար էդպես թէզ…
ԱՂԱ – (նստում է անկողնում): Ջուր հազրէ, լվացվիմ… Ուշացել եմ…
Դողդողալով սկսում է դանդաղ հագնվել: Կինը ջուր է բերում սափորով: Աղան լվացվում է, սրբվում մոտենում, մի կերպ հայելու առջև սանրվում է:
ԱՂԱ — Ձեռնափա~յտս տուր… ձեռնափա~յտս…
ՀԱՃԻ ՄԱՐ — Աս ո՞ւր կերթաս էսպես կանուխ…
ԱՂԱ – (կիսաձայն): Ժամ պիտի երթամ…
Հաճի մարը զարմացած բերանը ձեռքով փակում է, վերցնում է շալը, գցում ուսերին, աղայի հետ դուրս են գալիս:
Բեմը եկեղեցու խորան է: Կենտրոնում դրված է Սուրբ գիրքը: Անկյունում վառվում են մոմեր: Եկեղեցու զանգերի հետ ներս են մտնում մարդիկ: Խաչակնքվում են, մոտենում են վառվող մոմերին՝ նորից խաչակնքվում: Աղան մոտենում, համբուրում է Սուրբ գիրքը: Լսվում է Տերունական աղոթքը: Աղան առանձնացած բեմի անկյունում՝ ծնկաչոք աղոթում է: Աստիճանաբար բոլորը դուրս են գնում: Աղան շարունակում է աղոթել առանց տեղից շարժվելու: Կինը մոտենում է, փորձում աղային տեղից բարձրացնել, ապարդյուն: Կինը շալն ուսերից հանում, գցում է աղայի ուսերին:
Քահանան մոտենում է հյուծված աղային:
ՔԱՀԱՆԱ — Խաղաղությո~ւն ամենեցո՜ւն… (Խաչով խաչակնքում է:)
Աղան գլուխը բարձրացնում, նայում է շուրջը՝ իրենից ու քահանայից բացի ոչ ոք չկա: Համբուրում է խաչը, քահանայի աջը: Դողդոջուն ձեռքով գրպանից հանում է քսակով ոսկին, տալիս քահանային:
ԱՂԱ — Աս քսակը վերցուր, տե՛ր հայր: Բոլորը կբաժնիս աղքատներուն ու հիվանդներուն… Ավելորդին հոգուն համար…
ՔԱՀԱՆԱ – (խաչակնքելով): Տէր ողորմեա, տէր ողորմեա…
Ձեռնափայտին հենված Հաճի աղան դուրս է գնում: